Õunapaast

Nooremana olin alatasa hädas oma nahaga. Enamjaolt mitte nii hullusti hädas, et üldse kodust välja poleks julgenud minna, ent punnivabu hetki võis ühe käe sõrmedel kokku lugeda. Nahk oli vahel parem, vahel hullem, probleem aga püsis ja häiris piisavalt, et ühel hetkel otsustada: aitab! Seadsin sammud just nimelt nahaprobleemiga rohkem kui korra erinevate arstide juurde. Soovitati mulle igasuguseid asju. Esmalt kõikvõimalikke pinnapealseid ravimeid ja nahahooldustooteid, mis aitasid ajutiselt, kuid ei aidanud probleemist täielikult vabaneda. Etteruttavalt ütlen ära, et nahaga olen aeg-ajalt kimpus siiani, ehkki enam kaugeltki mitte nii väga nagu teismelisena, ja kõige mõjusam ravim oli minu jaoks Roaccutane.

Aga mitte sellest ei tahtnud ma täna rääkida. Üks arst, kes minu mäletamist mööda ei olnud isegi nahaarst – ei meenu enam, mis probleemiga ja mis arsti juures sai tol korral käidud –, soovitas aknest vabanemiseks õunapaastu teha. Mina olin piisavalt meeleheitel, et proovida peaaegu mida iganes. Olles pärast info lugemist otsustanud, et ega see naha olukorda tõenäoliselt hullemaks ei tee ja eluohtlik ka ei tundunud, hakkasingi paastuma. Olgu veel öeldud, et aknest see mul vabaneda ei aidanud, kuid naha tegi pehmeks ja värskeks küll. Lisaks puhastas organismi ja tekitas mõnusalt kerge olemise, nii et olen aastate jooksul ikka ja jälle õunapaastu ette võtnud.

Olen teinud ka selliseid paastupäevi, mille jooksul ei söö midagi ega joo midagi peale puhta vee. Õunapaastu eelis on see, et kõht on tegelikult täis ja suudan normaalselt funktsioneerida – pea ei hakka valutama, nälg ei võta silmanägemist ja energiat jagub ka. Oleneb muidugi, milleks energiat tarvis on. Väga füüsiliselt intensiivsesse eluperioodi ei maksa paastumist ilmselt planeerida. Õunu võib süüa täpselt nii palju kui kulub, et kõht oleks täis, mõnel kulub rohkem, mõnel vähem. Miinus või pigem kõrvalnäht on see, et õuntest tekib küllastumine ja pärast paastu ei taha neid enam tükk aega näha, rääkimata söömisest.

Igaüks võib oma äranägemise järgi paastu muudatusi teha, oleneb, mis on kellegi eesmärk. Originaalpaast on üsna paljunõudlik. Kuna ma pärast esimest katsetust ei teinud seda enam naha pärast, jätsin mõned sammud ja tooted välja. Näiteks näeb paast ette igaõhtust klistiiri tegemist. Usun, et igasugusel paastumisel on kasutegur olemas ka siis, kui klistiir ära jätta. Peale selle on ette nähtud naha aurutamine ja määrimine riitsinusõliga. Ka need olen viimastel aastatel ära jätnud. Lisaks on välja toodud nimekiri toitudest ja toiduainetest, millest peaks pärast paastu loobuma. Sellest nimekirjast pole ma kunagi suutnud kinni pidada kas või juba sellepärast, et armastan väga piimatooteid. Võib-olla peitub just selles põhjus, miks see paast mind aknest ei vabastanud.

Ise olen eelistanud paastuda siis, kui olen igasugustest kohustustest võimalikult vaba, näiteks puhkuse ajal. Ehkki see paast otseselt ei takista midagi tegemast ja olen ise samuti kontoris töötades edukalt paastunud, on see siiski mõnevõrra tülikas. Originaalpaastu järgides tuleb juua ohtralt vett, mis loomulikult tähendab ka ohtrat tualeti vahet jooksmist. Sööma peab teatud tüüpi õunu ja need tuleb enne söömist ära koorida. Kõigil ei pruugi terve päeva jooksul olla vastavaid vahendeid ja võimalusi käepärast. Eks õunad võib ka ette ära koorida ja/või tükeldada, aga sel juhul lähevad nad ruttu koledaks.

Õunapaastust ajendas kirjutama see, et otsustasin ise üle tüki aja jälle paastumise ette võtta. Esimene päev läks küll selles mõttes luhta, et sõin päeva jooksul ära ka kaks banaani. Puuviljapäevad ei ole muide üldsegi mitte halb mõte. Miks mitte süüa ainult üht tüüpi puuvilja asemel hoopis erinevaid, tervisele teeb pai ikka ja nälgima ei pea. Kui aga tahta järgida õunapaastu, siis banaanidel selles kohta muidugi ei ole. Banaanid figureerivad antud paastu puhul tegelikult hoopis selles n-ö keelatud asjade nimekirjas. Eks näis, milliseks mu järgnevad paastupäevad kujunevad.

Varem oli õunapaastu ingliskeelne tekst internetis üleval, kuid enam ma seda leida ei suuda. Arst saatis mulle aastate eest lingi just ingliskeelse raamatu kohta. Jah, see oli lausa terve raamat. Küll aga õnnestus internetist leida eestikeelne kokkuvõte. Olulisim info tundub olemas olevat, ehkki ma peast enam kõiki detaile ei mäleta. Siin on link vastavale teemaarendusele pealkirjaga „Akne ravi“: http://www.eeva.ee/n%C3%A4ohooldus/42271-akne-ravi. Soovitan proovida, iseasi kas just punktipealt ettekirjutusi järgida. Tähtis on palju vett juua ja piisavalt palju õunu süüa, et kõht täis oleks. Muus osas vaatab igaüks ise, kuidas talle sobib.

Oma arvamust jagas Liis Pesur