Mmm, maapähklivõi…

Äsja värskete muljetega Ameerikamaalt naasnuna tahaks seekord rääkida maapähklivõist, mis on sealkandis hirmus populaarne. Kuna kuulsin ameeriklaste suurest armastusest selle toote vastu enne, kui see Eestis poodidesse jõudis, tekkis huvi teada saada, kuidas too palavalt armastatud maapähklivõi siis ka maitseb. Midagi, mis meeldib niivõrd paljudele inimestele, peab ju ometi imehea olema!?

Ehk olid ootused liiga kõrgele aetud, kes teab, kuid pean möönma, et pärast esmakordset degusteerimist jäi minule maapähklivõi fenomen küll arusaamatuks. Kummalise maitsega, justkui soolane ja magus üheaegselt, ning võiks nimetatava toote kohta veidralt kuiv ollus kleepus suulakke ega pakkunud erilist maitseelamust. Seetõttu kadus soov teinekordki purk maapähklivõid ostukorvi panna.

Mingil hetkel hakkasin märkama, et mitmed toitumisnõustajad ja treenerid ning fitness’iga tegelevad inimesed söövad ise ja soovitavad teistelgi vahepalaks süüa õuna maapähklivõiga. Tekkis mõte, et sellist kombinatsiooni võiks isegi proovida: õuna mahlasus ehk neutraliseerib veidi maapähklivõi kuivust. Ainult mõtteks see esialgu jäigi, sest nagu öeldud, minu ostukorvi see toode kuigi tihti ei sattunud.

Ent ühel ilusal päeval juhtus parajasti kodus olema nii õunu kui ka maapähklivõid – ja saigi see kombo järele proovitud. Tõesti oli hea. Sellest sai alguse minu kiindumus maapähklivõi vastu ja uudishimu katsetada, millega ta veel võiks sobida.

Kas maapähklivõi on kasulik? Milles seisneb tema kasulikkus?

Maapähklivõi pole kaugeltki lahja dieettoit: 100g sisaldab ligi 600 kalorit, ehkki kalorsus võib varieeruda olenevalt või tüübist ja tootemargist. Siiski ei tasu seda täielikult oma menüüst välja lülitada. Ma küll ei tea statistikat, kuivõrd tavapärane maapähklivõi keskmise eestlase menüüs üldse on, kuid neil, kellele maitseb, on ehk hea teada, et see kaloripomm sisaldab mõndagi kasulikku.

Maapähklivõi on hea proteiiniallikas. Et vältida üleliigsete kalorite sissesöömist, on soovitatav päeva jooksul tarbida mitte rohkem kui 2 supilusikatäit, mis sisaldab umbes 7 grammi valku. Valgurikkad toiduained loovad täiskõhutunde pikaks ajaks, seetõttu sobib näiteks maapähklivõiga röstileib suurepäraselt hommikueineks. Lisaks on valk oluline lihaste ehitamiseks ja taastamiseks, iseäranis neile, kes teevad palju jõutrenni.

Ehkki maapähklivõi sisaldab küllastunud rasva, sisaldab ta ka palju kasulikke rasvu, just nagu oliiviõli. Mõlemat peetakse kokkuvõttes siiski tervisele kasulikuks, eeldusel, et neid tarbitakse mõõdukalt. Kvaliteetse maapähklivõi tarbimine võib niisiis parandada südame tervist, eriti kui võrrelda nendega, kes söövad pähkleid harva või ei söö üldse.

Paljude inimeste jaoks ongi põhiprobleem maapähklivõi suur rasvasisaldus. See on see, mis paneb neid arvama, et tegemist on tervisele ja dieedile pigem kahjuliku toiduainega, mida oleks targem vältida. Tegelikult on maapähklivõi väga hea tervislike rasvade allikas, kuna sisaldab rohkem küllastumata kui küllastunud rasva. Terve keha vajab piisaval hulgal kasulikke rasvu. Nii nagu näiteks oliiviõli ja avokaado, kuulub maapähklivõi samuti „sõbralike“ rasvade hulka.

Eelnevalt räägitu näitab ilmekalt, et kalorivaesuses maapähklivõid küll süüdistada ei saa. Samuti oleme juba selgeks teinud, et tegemist on sellegipoolest pigem kasuliku toiduainega, mis tänu valgusisaldusele aitab ka kõhtu hästi täis hoida. See tähendab, et näiteks hommikusöögi käigus maapähklivõist ammutatud kalorid annavad ohtralt energiat, et päevale tegusa ja toimekana vastu astuda. Mis veel – see võib ju kõlada hullumeelsena, kuid maapähklivõi söömine võib aidata kaasa kaalukaotusele. Pikem täiskõhutunne aitab vältida tarbetut näksimist ja isusid kõikvõimalike asjade järele (näiteks rämpstoidu), mis kokkuvõttes aitab vältida ülesöömist.

Maapähklivõi sisaldab lisaks juba mainitutele veel mitmeid teisi kasulikke toitaineid. Soovituslikud 2 supilusikatäit maapähklivõid päevas sisaldavad muu hulgas 2 grammi kiudaineid. Üks portsjon annab ka vähemalt 3 milligrammi antioksüdant E-vitamiini; peale selle magneesiumi (ligikaudu 49 grammi) ja vähesel määral B6-vitamiini (0,17 milligrammi). Maapähklivõist võib leida ka väikese koguse tsinki.

Siit võime järeldada, et maapähklivõid ei pea kindlasti kartma ja lausa vale on arvata, et selle söömine on kahjulik. Kogustega tuleks sellegipoolest piiri pidada, nagu suurema osa toidu puhul, eriti mis puudutab väga kaloririkkaid toiduaineid.

Oma arvamust jagas: Liis Pesur

Allikas: https://www.healthambition.com/health-benefits-of-peanut-butter/