Kuidas turgutada ainevahetust ehk 8 supertoitu, mis aitavad ainevahetust kiirendada

Ainevahetus teatavasti aeglustub vananedes ja nooremaks ei jää meist keegi. Mõnd on muidugi ka sünnist peale aeglase ainevahetusega õnnistatud. See aga ei tähenda, et peaks valget rätikut lehvitades loorberitele puhkama jääma ja olukorraga leppima. Sugugi mitte. Selle asemel võib hoopis näiteks internetis tuulata, uurimaks, kuidas oma aeglast ainevahetust kiiremini toimima panna. Teen teie elu pisut lihtsamaks ja jagan natuke tarkust ühest artiklist, mille leidsin lugemisväärse olevat.

Esmalt võiks rääkida sellest, mis asi üldse on ainevahetus. Rumal küsimus? Kes siis ei tea, mis ainevahetus on. Enamik inimesi siiski ei hooma päriselt, kuivõrd laiahaardeline protsess on keha ainevahetus ning arvab, et asi taandub kas kiirele või aeglasele ainevahetusele, mis tähendab, et iga individuaalse inimese keha põletab energiat loomupäraselt kas kiiremini või aeglasemalt.

Tegelikult on asi märksa komplitseeritum. Ainevahetus on kõigi meie kehas rakulisel tasandil toimuvate biokeemiliste protsesside koosmõju. Need protsessid võimaldavad keha igal üksikul osal funktsioneerida, nii et inimene suudab mõelda, toitu seedida, liikuda ja teha kõike, mida üks elav ja hingav olend teeb. Teisisõnu, ainevahetus ei ole üksnes nende inimeste „probleem“, kes sooviksid paar kilo kaotada. Hea ainevahetus on tervise alustala, mis aitab tagada keha normaalse toimimise ja vähendab ka teatud haiguste, näiteks diabeediriski. Kehva ainevahetust aga seostatakse nõrga immuunsusega, mistõttu võib tekkida külmetus, gripp, depressioon, peavalu, kõhuprobleemid, kõhukinnisus ning võib kaasneda ka kehakaalu tõus; lisaks veel akne ja muud nahaprobleemid.

Oluline on siiski meeles pidada, et ainevahetuse stimuleerimine ei aita imeväel vabaneda kõigist tervise ja kehaga seotud probleemidest ega ole kõigist hädadest priid needki, keda on loomupäraselt kiire ainevahetusega õnnistatud. Sellegipoolest võib see nii mõnegi terviseprobleemi eemal hoida.

Järgnevalt nimekiri mõningatest toiduainetest, mille söömine aitab ainevahetust stimuleerida ja korras hoida. Valisin sealjuures artiklist välja need toiduained, mis tundusid mulle oma mätta otsast vaadatuna tavapärasemad ja kättesaadavamad ehk teisisõnu eestlaslikumad – sellised asjad, mida üks keskmine eestlane tarbib ehk juba niikuinii või mida võib hõlpsasti pea igast poeketist leida. Kalkun, merevetikad ja kuumad piprad kõlavad mu kõrvale pisut võõrapäraselt, kuid kes on harjunud neid sööma, laske aga hea maitsta! Ainevahetusele on sellised eelistused igati kasulikud.

1.Mandlid

Ehkki mandlid sisaldavad palju kaloreid, mistõttu tuleks nende söömisega piiri pidada, sisaldavad nad samuti kasulikke rasvu, mis aitavad ainevahetust turgutada.

2.Oad

Valk ja kiudained on ainevahetuse stimuleerimisel olulise tähtsusega. Oad sisaldavad rikkalikult nii valku kui ka kiudaineid ja sellepärast tasub need kindlasti oma menüüsse lisada.

3.Šokolaad

Hea uudis šokolaadisõpradele – tume šokolaad, mis sisaldab vähemalt 70% kakaod, võib aidata ainevahetust kiirendada. Toorkakao on üks parimaid magneesiumiallikaid, magneesium aitab säilitada tervislikku glükoositaset ja stimuleerib ka rasvapõletust. Nagu enamiku maiustuste puhul, mida vähem, seda parem, aga kui magusaisu kimbutab, siis on tume šokolaad üks paremaid valikuid.

4. Kohv ja roheline tee

Nii kohvist kui ka rohelisest teest oleme varem juba rääkinud. Need sisaldavad mõlemad kofeiini. Kofeiin turgutab meelt, keha ja ainevahetust ning on palju kasulikum kui suhkur. Sellepärast võiksid need, kellel on kiiresti energialaksu vaja, eelistada kõrge suhkrusisaldusega energiajookide asemel kohvi või rohelist teed, mis on palju tervislikumad ja aitavad kaasa ka kaalulangusele. Roheline tee on muidugi energia ammutamiseks lahjem variant, selles osas teeb kohv teele pika puuga ära.

5.Greip

Greipi on ammu seostatud kehakaalu vähenemisega, sest on tõestatud, et see alandab insuliinitaset. Selle kiudainete ja C-vitamiini sisaldus aitab kehal terve püsida ja immuunsüsteemil normaalselt toimida, mis on mõlemad olulised ainevahetuse turgutamiseks.

6.Kala

Kala ei sisalda mitte ainult rikkalikult valku, vaid ka oomega-3-rasvhappeid, mis aitavad mõlemad ainevahetust stimuleerida. Eriti kasulikud on rasvased kalad, nagu näiteks lõhe.

6.Kookosõli

See võib näida kummaline, kuid on rasvu, mis aitavad ainevahetust kiirendada. Kookosõli sisaldab rasvhappeid, mis muunduvad kergemini energiaks kui teised liigid, ning mis seetõttu vähem tõenäoliselt ladustuvad rasvana. Kookosõli võib süüa n-ö paljalt, ent seda võib ka söögivalmistamiseks kasutada.

7.Marjad

Kõik puuviljad on hea valik toidulauale, kuna need sisaldavad süsivesikuid ja kiudaineid, mis on tähtsad ainevahetuse turgutamiseks. Marjad on eriti kasulikud seetõttu, et sisaldavad rikkalikult veel antioksüdante nagu C-vitamiin, mis aitavad võidelda trennitegemisel tekkivate kahjulike vabade radikaalide vastu. Ühtlasi aitavad marjad kiiremini paraneda.

Oma arvamust jagas: Liis Pesur

Allikas: http://www.organicauthority.com/mojo-foods/no-more-diets-16-foods-that-naturally-boost-your-metabolism.html